Ahad, 26 Jun 2011

nie nk cari mngsa la nk kna bling dgn ais ...
senyum..........xperlu kata ape2
cutekn sy??
salam...chak !

in our memory...sweet sgt
posing nmpk???????
cya la tue....
sy n little bro
my lovely mom
jgn berebut yang!!!!!
pergh...kalah m.ngah nie hu..hu
comelkan ank buah saya =p
nie saya versi kartoon he...he

salam ,da lama rsenya x updte blog sy nie...bkn aper bz skit he...he
minggu lpas sy bz skit coz ank buah yang dri ipoh trn sni katenye dier mmpi msuk tmpt sjuk kih..nk g icty la tue?so ktrorg pn gla wat kli k2 glah jgak kt icty msuk la snowrld ...
dan masuk xnk kuar la plak bdak2 nie ,asyik dok main baling ais jer abiz m.sdra n p.cu dier kna baling ...tapi srnok sgt coz bdak2 kn biase la...happy dier lain mcm skit srnk tgk
....
smlam time nk blik pas lawat kubur arwah abah saya,kakak siap ngis lg xnk blik nk naik kete nnek ...sian ...nt yer ktorg dtg sne...
erm....call smlm pn dgr suare jer trus ngis....hu..hu...syng m.ngah ...ct sklh nt dtg lg yer...

ok la nt kte smbung lg yer....daa salam

Ahad, 8 Mei 2011

best lagu nie....

alam n i semua ,hari nie i nk share lagu yg lirik dier puitis n mv dier pun no bad la....semua pasal cinta ,kita snggup lakukan ape shja psal cintakn ?betl x orang kata masa bercinta nie semuanya indah tapi bile da dapat dah kahwin nk pertahankanya susah betul ker?em....from group big bang ,graoup nie sa famous kat jepun n of course la korea ..jom kita tgk sama 2 yer





Isnin, 2 Mei 2011

hayati yer...

salam, nie i nk kngsi sikit psal lagu nie ,em klau u all masih igt psl lgu nie dinyanyikan oleh pnyanyi yg serba kekurangan (siti musliha) ,banyak maksud tersurat dan tersirat ,so spttnya kita mnjadi orng yg sntiasa bersyukur seadanya walaupun kadang-kadang pahit dan susah untuk diterima dugaan yg datang menguji ....

hayati kerana golongan seperti ini yang boleh meneruskan hidup dengan cekal dan tabah tanpa merungut ... anda semua boleh lihat mereka menceri rezeki kadang- kadang menggunakan semua kudrat yg ada seperti menyanyi sedangkan golongan yang sempurna masih terkial -kial dan malas untuk mencari rezeki sendiri sedangkan mereka berupaya melakukannya...bergantung pada daya usaha dan kesungguhan kan kekawan? so berubahla ....i harap i pun akan lebih berusaha dan menjadikan kita semua orang yang punya wawasan dan impian dalam hidup...


HUJAN DAN AIRMATA

mendung berarak dalam hidupku
tak siapa tahu derita kalbu
tiap jelmaan malam dan siang
airmataku bagaikan hujan......

c/o usahla diri ini di bezakan
usahla diri ini disisihkan
kita semua dipentas yang sama
kusedar diri serba kekurangan

meratap dan mencari perlindungan
darimu insan ku gantung setinggi harapan
pada mereka yang membantu redakanlah aku...
setiap pujian diberi ku bawa ke mati

terima kasih padamu teman
selamat tinggal aku ucapkan
dimalam sunyi yang memisahkan
airmataku bagaikan hujan

Ahad, 1 Mei 2011

fun time....

salam n i semua ,camne hari nie ?hope smuanya brjlan lancrkn?okla la nie chek na share la psal mharaja lawak lak ...pejam celik2 da smpai epsd 5 da ,he....he..honestly i x brpa brkenaan dgn host dier ntah rse cam hmbar jer...n kuat jd spprter utk (AMIR) la ...ntah ape2 da la lawak dier x bleh nk msuk ...sian amir tuekn?still nk cna nsib kot
tp xpe cubalah yer...rezeki kat msing2 so i nk shre tgk klip vdeo yg i rse leh g la....jom kita tgk yer..n lehla kekawan nilai sendiri...ok by salam syg...semua...







Sabtu, 30 April 2011

fuhhh besst sgt....

Salam n smlmt mlm yer,em I br pas tgk af 9 ,this week yg trgin nk tgk btul2 nk thu sbb apekn?he...he ofcrse la sbb hazama n fina tue msk blik ....wa la weh mmg bgz ade undi msuk ituhr coz da bleh rse da feel af ,bkn yg mgu2 sdh tue xnth ape2 asyk kena bambu je dgn akakkkk kite he...he..(k.ogy) by thewy I think pencabar yg still le go on fena,hazama so yg pserta yg da sdia ade tue kna study hard la....br bleh rse ...af tue ape sbnrnyakn? Honestly I vote 4 ,2 prson only....xbleh bgthu nma nt tkut ade org xberkenaan lak...(opss,terlebih sudah) ....





Rabu, 27 April 2011

best song .....

salam ,nie ade lagu yg i suka sgt dgr sejak 2 menjak nie,best sangat utk orang yg baru2 bercinta gitu..........he...he..



Selasa, 26 April 2011

Bedak asas









Apa yang perlu anda tahu ?em...x lengkap solekan jika tidak dimulakan dengan pnggunaan
bedak asas ,ia menjadikan solekan kita tampak sempurna dan tahan lama ....jom kita share yer...

*Bedak asas atau 'foundation'merupakan asas utama solekan sebelum dirias cantik dgn perah pipi dan pembayang mata.

MENGAPA BEDAK ASAS PENTING???

-Bertindak melindungi kulit serta mnyempurnakan solekan dr sebrang cela seperti jerawat,bintik2 hitam dan kedutan.
-Berupaya mengekalkan solekan diwajah agar dalam tempoh tertentu.

BAGAIMANA MEMILIH BEDAK ASAS???
TIP MEMILIH BEDAK ASAS

-Pilih bedak asas yg sewarna kulit anda agar ia tdk kelihatan bercapuk dan seperti topeng diwajah anda...he...he..
-setiap kali anda membeli dikaunter ,calit sedikit dibelakang tangan ,kemudian cuba lihat kesan sapuan dibawah cahaya matahari bg memastikan ianya serasi dan sesuai dgn wajah anda.
-Elakkn membeli bedak asas yg lebig putih dr kulit anda
-Bedak asas berpigmen kekuningan paling sesuai untk semua jenis kulit ,ia mampu menstabilkan warna alat solek dan nampak sebati dengan kulit.

TIPS MEMILIH BEDAK ASAS MENGIKUT WARNA KULIT

*KULIT PUTIH = pilihla warna cerah pinkish
*KULIT TAN = pilihlah warna coklat keperangan
*KULIT GELAP =pilihlah warna coklat dan kekuningan /tembaga(bronze)

TIPS UNTUK MEMILIH BEDAK ASAS MENGIKUT JENIS KULIT

*KULIT KERING =pilihlah jenis cecair
*KULIT BERMINYAK =gunakan jenis 'stick 'sahaja
*KOMBINASI =pilihlah jenis stick
*KULIT SENSITIF =gunakan 'concealer' terlebih dahulu ,dan pilih jenis 'stick' atau krim.
*KULIT NORMAL =bebas menggunakan semua jenis bedak asas...=p

Let's come together and create the largest FB invite card so we can be acknowledged as the FB capital of the world! #DiGiFBforall

Let's come together and create the largest FB invite card so we can be acknowledged as the FB capital of the world! #DiGiFBforall

God could not be everywhere and therefore he made mothers. Celebrate this day with your mom & join "Mom on FB" contest. #MomOnSummitFB

God could not be everywhere and therefore he made mothers. Celebrate this day with your mom & join "Mom on FB" contest. #MomOnSummitFB

iktibar..........

salam n i semua,rsenya hri nie i nk share skit mcmne cra utk mengelakkn kite dirompak ataupun bagaimana nk mengelakkn dr kecurian.....nk tahu x cmner kekawan?
nk kata bleh berjaya tue,insyallah yang penting kita iktihar dulukn???



PECAH RUMAH.

BAGAIMANA MENCEGAHNYA?

CARA MENCEGAHNYA:

· Pasangkan door viewer, penyelak pintu utama.
· Pintu utama perlu diperbuat dari bahan yang kukuh dilengkapi dengan sistem kunci yang berkualiti.
· Pasangkan pagar besi berkunci pada tingkap rumah anda.
· Simpan tangga dan alat - alat di tempat yang selamat supaya penceroboh tidak menggunakannya untuk memasuki rumah anda.
· Potong ranting - ranting pokok dan semak - samun sepanjang pagar rumah anda yang membolehkan penceroboh menyembunyikan diri di halaman rumah anda.
· Pasang lampu yang mempunyai alat pengesan untuk mengawal halaman serta boleh mengesan penceroboh.


Langkah2 berjaga2

· Kuncikan pintu dan tingkap apabila meninggalkan rumah anda walaupun untuk masa yang singkat.
· Jangan sembunyikan kunci di bawah alas kaki, di dalam pasu bunga atau di atas kotak meter di luar rumah anda.
· Jangan tinggalkan nota yang menyatakan ketiadaan anda di rumah.
· Gantikan semua kunci apabila kunci rumah anda hilang atau dicuri.
· Hentikan hantaran ( contoh: suratkhabar ) apabila anda tiada di rumah untuk beberapa hari.
· Biarkan radio atau lampu terpasang di waktu malam untuk mewujudkan suasana rumah yang berpenghuni.

· Simpan wang tunai di bank dan barang kemas anda di dalam peti keselamatan.
· Minta tolong jiran sebelah rumah anda untuk tengokkan rumah anda sepanjang ketiadaan anda di rumah.

ROMPAK

CEGAHLAH ROMPAKAN DIRUMAH


· Pastikann pintu pagar atau pintu utama dikunci sepanjang masa.
· Jangan buka pintu kepada orang yang tidak dikenali.
· Kenal pasti pelawat door viewer dan pastikan rantai kunci pintu berkunci apabila bercakap dengan pelawat yang tidak dikenali.
· Maklumkan kepada ahli keluarga terlebih dahulu jika anda menyuruh kawan atau seseorang ke rumah anda.


ROMPAKAN DITEMPAT AWAM

· Berwaspadalah apabila ada orang yang tidak dikenali mengekori anda atau yang selalu berpeleseran di kawasan lif.
· Elakkan dari menaiki lif dengan orang yang mencurigakan. Aturkan seseorang untuk menemani anda pulang ke rumah.
· Apabila anda dalam lif, sentiasa berdiri berdekatan dengan panel kawalan lif. Ini membolehkan anda mengawal lif jika berlaku perkara yang tidak diingini.
· Elakkan dari memakai barang kemas atau membawa wang tunai yang banyak.
· Rancang perjalanan anda dan elakkan dari melalui tempat gelap atau sunyi.

APA PERLU ANDA LAKUKAN APABILA DIROMPAK

· Anda perlu bertenang. Jangan bertindak jika perompak berkenaan mempunyai senjata.
· Perhatikan gerak - geri perompak seperti perwatakan, air muka, pakaian, tingkah laku, pergerakan dan keterangan fizikal yang lain. Ia boleh membantu polis untuk mengesan perompak berkenaan.
· Perhatikan juga ke mana arah dan cara perompak itu melarikan diri. Jika ia menggunakan kenderaan, rekodkan nombor pendaftaran, warna dan jenis kereta. Pastikan juga ke arah mana ia pergi.
· Hubungi polis di nombor 999 atau hubungi pondok polis yang berdekatan dengan segera.

PERAGUT RANTAI DAN BEG TANGAN
EM...DIMANAKAH PERAGUT INI BERTINDAK????

· Peragut sering bertindak di jalan atau lorong yang gelap atau sunyi.
· Lazimnya peragut menggunakan kenderaan seperti motosikal atau kereta untuk melakukan kegiatan mereka.

BAGAIMANABOLEH BERLAKU?

· Memakai barang - barang kemas yang sangat ketara dan mendedahkannya untuk tontonan ramai.
· Membawa beg tangan dengan cara memudahkan peragut meragut.
· Berebut - rebut semasa menaiki bas atau berada di tempat - tempat sibuk dan sesak.
· Meninggalkan beg - beg yang berisi wang di kaunter pintu masuk pusat membeli - belah semasa masuk membeli - belah.
· Menyimpan beg duit di kocek - kocek belakang yang tidak berbutang.


LANGKAH2 KESELAMATAN DARI RAGUT

· Sentiasa membawa wang secara minima.
· Selindung wang daripada pandangan umum supaya tidak menarik perhatian penjenayah.
· Sentiasa membimbit atau mengepit beg tangan dan tidak disangkut atau disandang pada baju supaya ia lebih sukar diragut dan jika diragut boleh mengelak dari berlaku kecederaan kerana diseret.
· Elakkan dari berjalan seorang diri di tempat - tempat sunyi atau semasa menaiki lif.
· Jangan mendedahkan barang - barang kemas yang dipakai.
· Ketika berjalan di atas jalanraya, sentiasa berjalan secara bertentangan dengan arus lalulintas supaya dapat pula dikepit atau dibimbit dengan tangan kanan.
· Elakkan dari memakai barang - barang kemas yang berlebihan yang boleh menarik perhatian penjenayah.

· Elakkan dari meletak beg tangan yang mudah dicapai oleh orang lain umpamanya di atas kaunter, di dalam bakul pasar dan sebagainya.
· Memasang alat penggera pencegahan ragut pada beg tangan.


AWAS PENYELUK SAKU....
BERIKUT ADALAH BEBERAPA CARA MENGHINDARI PENYELUK SAKU


· Elakkan dari membawa wang tunai secara terbuka di khayalak ramai. Anda boleh membeli melalui internet atau menggunakan kad kredit.
· Silangkan beg anda di hadapan supaya anda mudah untuk memerhatikannya. Pastikan ia telah dikunci atau dizipkan.
· Jangan tinggalkan beg tangan anda di atas bakul atau troli di pusat membeli - belah.
· Periksa beg duit atau beg tangan jika seseorang menghimpit atau melanggar anda.
· Jangan tertipu oleh orang yang tidak dikenali yang cuba berbuat baik dengan anda tanpa sebarang sebab.
· Jangan tidur dalam bas atau LRT dan pastikan beg anda dijaga rapi.


ROGOL
CARA2 MENGELAK DARI KEJADIAN ROGOL


· Mengawasi ahli keluarga yang kurang siuman atau kebodohan supaya tidak terbiar dan terdedah kepada bahaya rogol.
· Memberi pendidikan kepada kanak - kanak mengenai kepentingan menjaga tubuh badan mereka daripada dicerobohi.
· Memberi pendidikan agama dan moral tentang kekejian dan kemudaratan perbuatan persetubuhan haram.
· Mengawasi dan memantau pergaulan anak-anak dan memastikan mereka tisak melebihi batas.

· Tidak mudah mempercayai janji kepada bomoh atau singseh. telah terbukti persetubuhan bukan satu cara untuk berubat tapi satu penipuan.
· Tidak mudah mempercayai janji untuk berkahwin dengan menyerah kehormatan diri.
· Tidak mudah menurut pelawaan orang - orang yang tidak atau baru dikenali untuk makan, minum, bersiar - siar atau pergi ke bilik / rumah mereka.

· Terlebih dahulu minta dan semak kad kuasa orang yang mengaku sebagai penjawat awam seperti polis atau pegawai pencegah maksiat sebelum mengikut arahan mereka.
· Elakkan dari berjalan bersendirian di tempat - tempat gelap, sunyi atau terpencil. Jika perlu pergi juga, pastikan anda berteman.
· Membawa alat penggera peribadi amat disyorkan.
· Sentiasa berwaspada dengan makanan dan minuman yang diberikan oleh orang yang tidak atau baru dikenali. Mungkin ia mengandungi dadah, bahan pelali atau perangsang nafsu.
· Berwaspada apabila melihat orang yang mencurigakan di sekitar kawasan kemudahan awam seperti tandas, stesen bas, lif dan sebagainya.
· Ketika hendak gunakan kenderaan awam, pastikan ada penumpang wanita lain bersama.


MENGATASI ANCAMAN ROGOL

· Undang - undang membenarkan hak mempertahankan diri daripada rogol dengan menggunakan kekerasan ke atas penyerang ( perogol ) sehingga boleh menyebabkan luka parah atau kematian ke atasnya.
· Bertenang dan jangan kelam kabut jika diugut atau diserang.
· Tidak lakukan sebarang tindakan yang terburu - buru.
· Sekiranya anda membuat keputusan untuk melawan, pastikan anda benar - benar menguasai keadaan. Anda boleh gunakan tangan dan kaki atau sebarang benda yang ada pada anda seperti beg tangan, payung, kunci dan sebagainya untuk melawan.
· Camkan muka dan tanda - tanda yang ada pada penjenayah itu serta pakaian yang dipakai sewaktu kejadian sebelum membuat laporan polis.

Khamis, 21 April 2011

emmm

salam semua ,hr nie msk hr k4 i,brada di ipoh,insyallah xde aral abg i bleh kuar hr nie ptg skit kot,i nk kongsi la dgn all of u here mna lg baik hsptl krjaan @ swsta? Kbnyakkn kte mst kta swstkn?i pn agree dgn diorg coz dr pnglmn yg br i lalui byk bzanya cnth yg trdkat ofcorsela layanan diorg klau hptl krjaan klau kte pggil tme tue mnta maafla nk ckp diorg hya akn smpi sjam slps yer...dan lg stu skg nie ahli ptient yg kna tkeover stdy cmne nk wt smua sdut khak pn kte,bkn nk mngkit cma nk brkgsi byngkan kta yg xthu ape2 kna buat,i bkn nk blme spe2 tp pkirla klau trslap nt kn naya smpi i kna fght psl nie,lstt2 diorg yg buatkn,n lgstu psl stff prktkal i,think mre btter they learn how 2 mnage pstient first coz ader 2 nk abik hgh plsre pn xsre kt mne smpi 2 ,3kli try bkak ttp....i rese mgkn bdk prtkl nie klau diorg dbri lbh pmantaun dn ditmptkn dibhgn yg knduksi ptient yg stbil mngkin bleh dtrimakn?? Skg nie mybro plak skit n dier plh h.swsta,mgkin dr pglman yg br arwah abah i lalui dier krg pcya kt h.krjaan tp lyanan ofcrse la ader bntng tgk pda byran yg msklakn,.. I rse tue jlah nk shre ylah nie pn smbil2 tgkkn abg tue yg mta nie mlilau sne sni dok tgk n jri nie rjin lak nk mnaip,so skg trsrahla yg mne stu yg u all brkenaan coz choose ade kt tgn msg2kn...dua2 ade klbhan n kkuragan...k ade mse kte jmpe lg k...by u all

Sabtu, 16 April 2011

kebebasan


Helang merah
terbangnya meninggi hari
pulang menyapa malam
dan..............
kau menanti dengan rindu dihati

Betapapun dikedinginan malam
kau mengharap restu kasih
tapi sayu tangis pasti jadi temanmu
paling setia mungkin!!......
kerna sesungguhnya helang merah
terbang bersayap menyapu awan
dan......................

kau pun melihat dengan terkilan

Helang merah
dia adalah aku
bebas terbang tak mahu bersarang
miskipun perangkapmu sering terpasang!!!!!!!!!..........

manisan

yang ini pulak untuk manisan ,k i da try ok ,mudahjer...cuba yer....