Selasa, 12 April 2011

AnTarA KeLuHaN dAn kEsAbArAn

Semasa Abu Hassan mengerjakan ibadah haji,tiba-tiba ia lalu terpandang pada seorang wanita yang berseri wajahnya lalu dia berkata 'Demi Allah ,aku tidak pernah melihat wanita yang berseri wajahnya sebelum ini,tentu kamu tidak pernah menghadapi masalah'".

Mendengar kata demikian ,wanita itu pun menjawab "Apa yagng kamu katakan itu semuanya tidak benar.Aku sendiri menanggung penderitaan yang amat berat dan tiada siapa pun yang boleh dipersalahkan.'Bagaimana boleh terjadi sedemikian?tanya Abu Hassan

Jawab wanita ini satu hari suamiku telah menyembelih seekor kambing dengan disaksikan keempat2 anakku,seorang telah berkahwin,dua masih kanak-kanak dan yang bongsunya masih menyusu.Berkatalah anakku yg tengah 'Kamu ingin tahu bagaimana ayah kita menyemblih kambing?lalu si adiknya pun mengganguk,maka dibentangkan adiknya lalu disembelih.

Melihatakan darah yang banyak mengalir ,dia menjadi takut lau lari kedalam hutaan ,Akhirnya dia dimakan oleh serigala di dalam hutan,suamiku yang encerinya dihutan pun meninggal disana kerana kehausan.Aku pun keluar dari rumah untuk mencari suamiku dengan meninggalkan anak kecil.

Anak inipun merangkak kedapur lalu menarik periuk nasi yang sedang mendidih maka trjatuhla ke badannya dan dia mati disitu.

"Berita ini sampi ke pengetahuan anakku yang tua,kerana terkejut dia jatuh pengsan lalu mati.Kini tinggallah aku sebatang kara .Soal Hassan lagi,"Bagaimana kamu dapat bersabar menghadapi ujian yang amat hebat ini?wanita itu menjawab "Sesungguhnya antara kesabaran dan keluhan adalah dua jalan yang berbeza.

Sabar ,membersihkan hati dan mendekat dirikepaNya dan menerima sesuatu itu kerana Allah,adapun mengeluh itu cumalah sifat dan tanda orang yang tidak ikhlas kepada Allah kerana dia tidak dapat menerima sesuatu sebagai takdirnya .

Pedoman bagi cerita ini ,kita haruslah sentiasa reda dengan kertentuanya.....dan meneruskan hidup seadanya..

Tiada ulasan :

Catat Ulasan